Liigu edasi põhisisu juurde

Liikumisõpetaja – oluline lüli lasteaialaste kehalise arengu tagamisel

Teadusuudis

Vähene kehaline aktiivsus koos ülemäärase kehakaaluga on teravnevaks probleemiks juba eelkooliealiste laste puhul. Tasakaalustatud toitumise kõrval on piisav kehaline aktiivsus olulisusel kohal normaalkaalu säilitamisel, aga ka laiemalt lapse hea tervise ja eakohase füüsilise arengu tagamisel.

TAI teadlaste tehtud uuringu tulemused aitavad mõista kvalifitseeritud liikumisõpetaja olulisust lasteaia liikumisõppe elluviimisel.

Väikelaste tõhus liikumisõpetus loob aluse aktiivseks eluks


Piisava kehalise aktiivsuse oluliseks eelduseks on juba varajases lapseeas omandatud liikumisoskused ja -võimekus. Mida vilunum laps liikumisel on, seda võimekam ja aktiivsem ta oma igapäevases tegevuses on. Liikumisoskused ei arene ajas iseenesest – neid on vaja lastele õpetada ja aidata arendada. Paraku ei toeta koolieelise lasteasutuse liikumisõpetuse korraldus ja keskkond seda piisavalt.

Koolieelse lasteasutuse füüsilise keskkonna nõuded on kehtestatud sotsiaalministri määrusega. Kehtestatud nõuded keskenduvad eeskätt koolieelse lasteasutuse turvalisusele ja ohutusele, kuid selle alusel on kehtestatud ka lasteasutuste ruuminõuded. Hetkel peab lasteasutuses olema muusika- ja võimlemissaal juhul, kui selles õpib neli või rohkem rühma. Lasteasutuse igal rühmal peavad olema rühmaruumid, milles peab olema piisavalt liikumisruumi last arendavateks ja muudeks vajalikeks tegevusteks.

Koolieelse lasteasutuse personali miinimumkoosseis on reguleeritud haridus- ja teadusministri määrusega.  2015. aasta septembris jõustusid määruse muudatused: kui muusika ja liikumise õppe- ning kasvatustegevust korraldab rühmaõpetaja, siis eraldi muusikaõpetaja ja liikumisõpetaja ametikohti enam olema ei pea.

Kvaliteetse liikumisõpetuse eeldusteks on sobiv keskkond ja kvalifitseeritud õpetaja


Kas praegune liikumisõpetuse korraldus tagab võrdsed võimalused kõigile lastele, selgitati uuringus, kus TAI hindas kuivõrd mõjutavad keskkonnatingimused lasteaias, sh liikumisõpetaja olemasolu laste füüsilist arengut kooliks ettevalmistavas rühmas. Uuring viidi ellu üle-eestilisena, selles osales 704 last ja 85 õpetajat 44 lasteaiast.

Selgus, et lasteaedades, kus on tööl erialase haridusega liikumisõpetaja, on enam tegeletud lastele liikumist soodustavate tingimuste loomisega, mis omakorda kajastub laste paremates kehalistes võimetes. Et koolieelne lasteasutus on suurele osale kahe- kuni kuueaastaste laste keskkonnaks, kus lapsed veedavad valdava osa päevast, siis mõistagi tuleb liikumisvõimalustele pöörata suurt tähelepanu. Selle juures on oluline roll last ümbritsevatel täiskasvanutel, nende teadmistel, oskustel ja hoiakutel.

Liikumisõpetaja ametikoht peaks koolieelses lasteasutuses olema kohustuslik, et tagada lastele kehaliseks arenguks võrdsed võimalused.

Uuringust selgus, et liikumisõpetaja ametikohaga lasteaedades on enamikul liikumisõpetajatel ka liikumisvaldkonna haridus. Lasteaedades, kus liikumisõpetaja ametikohta ei ole ja liikumistunde annavad näiteks rühmaõpetajad, puudub enamikul neist õpetajatest vastava valdkonna eriharidus ning liikumisega seotud täiendkoolitustel osaletakse harvem.

Lasteaias liikumistunde andval õpetajal on kehalise kasvatuse või liikumisvaldkonna alase hariduse olemasolu ja enese kehaline aktiivsus väga tähtis. Samuti on oluline, et  õpetajad osaleksid liikumisvaldkonna täienduskoolitustel, mille vajadust kinnitasid ka õpetajad ise. Liikumisalase pädevuse arendamiseks on praegu õpetajate ettevalmistuse osaks Tallinna ülikoolis aine „Muusika- ja liikumisõpetus alushariduses“ 6 ainepunkti ulatuses ja Tartu ülikoolis on rühmaõpetaja õppekavas kohustuslik aine „Liikumisõpetus koolieelses eas“ 3 ainepunkti ulatuses.

Riikliku tellimusena võiks tasemeõppesse sisse viia kuni 48 ainepunkti ulatuses valik- või kõrvalainena „Liikumisõpetaja lasteaias“ õppekava. Samuti tuleb toetada rühmaõpetajate täiendkoolitust liikumisõpetuse valdkonnas.

Lasteaia füüsilise keskkonna seisukohast mõjutavad laste kehalist arengut positiivselt liikumistegevusteks sobivate ruumide, alade ning vahendite mitmekesisus, kättesaadavus ja seisukord. Liikumisõpetajaga lasteaedades on viimase kümne aasta jooksul tehtud oluliselt rohkem muudatusi laste liikumistingimuste parandamiseks. Kõige rohkem on need muudatused seotud erinevate vahendite soetamisega. Juurde on ehitatud ka spordiväljakuid ja muid liikumisalasid ning nendes lasteaedades on rohkem spetsiaalseid liikumistegevuseks kohandatud ruume või võimlaid.

Õppekasvatustöö osas mõjutab laste arengut positiivselt sagedasem spordiürituste korraldamine lasteaias ja kaks korda päevas õues käimine igal aastaajal. Oluline roll on ka struktureeritud liikumistundidel ja muudel liikumisega seotud tegevustel ning laste osalemisel täiendavatel treeningutel.

Kõigi lasteaedade juures peaksid olema lastele sobilikud spordisaalid või liikumisalad ning seda tuleks toetada riiklikult.

TAI elluviidud analüüsi tulemused keskkonnatingimustest laste kehalise võimekuse arengule näitas, et olenemata liikumistundide arvust nädalas ning tegevuste ja vahendite mitmekesisusest jääb just liikumisõpetaja olemasolu lasteaias teiste keskkonna tegurite kõrval oluliseks lüliks, et tagada laste efektiivne kehaline areng.

Seega on lasteaias loodud keskkonnatingimused väga vajalikud laste eakohaseks arenguks, kuid tegevuse efektiivsus oleneb nende tingimuste oskuslikust kasutamisest ja liikumisõpetaja olemasolust. Erialase ettevalmistusega liikumisõpetajad on lasteaias väga vajalikud.

Artikkel põhineb 27.10.2023 toimunud TAI teadusseminari „Terve elu algus“ Leila Oja ettekandel „Liikumisõpetusest lasteaedades“