Vajadustest lähtuv hool ja abi igas kodus – uute võimalustega koduteenus Tartus
Tartus tegutsev päevakeskus Kalda pakub tuge igapäevaelus, olgu vaja hoolt, praktilist abi või lihtsalt kindlustunnet. Kasutada saab nii tavalist koduteenust kui ka uusi projekti toel loodud võimalusi. Kõiki teenuseid osutavad asutuse enda töötajad – oma ala tõelised professionaalid.
Päevakeskus Kalda juhataja
Mõnikord on tarvis abikäsi igapäevastes toimetustes, teinekord aga lihtsalt turvatunnet, et keegi on olemas. Just seetõttu osutame erinevaid koduteenuseid, et elu koduseinte vahel oleks kergem, mugavam ja hoolivam.
Päevakeskus Kalda osaleb aastatel 2025–2027 Euroopa Liidu struktuurfondi projektis, mille toel oleme saanud luua täiesti uusi koduteenuse osutamise võimalusi. Projekti raames loodi partnerihalduri, telefonitöötaja ja heaolumeistri töökohad. Samuti soetati uusi abivahendeid nii klientidele kui ka töötajatele: elektririkša, trepironija, tahvelarvutid ja kaks elektrijalgratast. Juba lähiajal on kavas paigaldada eakate kodudesse ka ravimidosaatorid ja nutilukud, et suurendada veelgi turvalisust ja iseseisvust kodus. Tutvustan lähemalt võimalusi, mida Tartu inimesed saavad koduteenusena kasutada.
Partnerihaldur – usaldusväärne abiline inimese kõrval
Elu koosneb paljudest väikestest, aga olulistest korralduslikest küsimustest. Partnerihaldur on abiks kõiges, mida vaja koordineerida: suhtlus ja infovahetus, olgu tegemist ametiasutuste, teenuseosutajate, või muud igapäevased toimetused.

Näiteks aitas partnerihaldur leida proua Evile firma, kes peseks tema eramu aknad, proua Mallele edastas remonditöid tegeva firma kontaktid, härra Kallele aga edastas ravipediküüriteenust osutavate firmade kontaktid.
Kodu peab olema koht, kus saad vabalt liikuda ning tunned end turvaliselt ja mugavalt.
Lisaks klientide toetamisele on see spetsialist oluline lüli ka organisatsioonis. Tema hoolitseb, et info liiguks õigesti ja ajakohaselt, olgu see kodulehe või Facebooki-lehe uuendamine, teabe edastamine koostööpartneritele või oluliste andmete õigsuse ja säilimise tagamine. Nii tekitab ta kindlustunde, et nii kliendid, lähedased kui ka koostööpartnerid saavad alati usaldusväärset infot.
Telefonitöötaja – turvatunne igaks päevaks
Mõnikord piisab teadmisest, et sa ei ole üksi. Telefonitöötaja helistab sulle kindlal kokku lepitud ajal ja on vaid ühe kõne kaugusel, et küsida: „Kuidas sul läheb? Kas sa oled ravimid võtnud?“ Ta pakub kiiret tuge või ka infot, kui seda vajad.
See teenus annab südamerahu nii kliendile kui ka lähedastele. Teadmine, et keegi hoolib ja on alati olemas, tekitab turvatunde.
Näiteks helistab meie töötaja igal hommikul proua Leale. See lühike vestlus on talle kui päeva alustamine, rutiin, mis annab jõudu, rahu ja hoitud tunde.
Heaolumeister – turvalisus ja abikäsi kodus
Kodu peab olema koht, kus saad vabalt liikuda ning tunned end turvaliselt ja mugavalt. Heaolumeistri ülesanne on hoolitseda, et inimese kodu oleks korras ja ohutu. Ta aitab ennetada olukordi, mis võivad põhjustada kukkumisi või muid koduseid õnnetusi. Heaolumeister vaatab kodu kriitilise pilguga üle: kas vannituppa oleks vaja abivahendeid, kas lahtised vaibad võivad kujutada ohtu või kas liikumisteid on vaja korrigeerida.

Vajaduse korral paigaldab ka invatehnilisi vahendeid. Lisaks hoolitseb heaolumeister väikeste remonditööde eest, näiteks parandab kapi uksehinge või vahetab suitsuanduri patarei. Samuti toetab ta ühekordsete kodutöödega: kardinate mahavõtmise, pildi seinale riputamise või mõne muu pisema toimetusega, mida võib tunduda iseseisvalt keeruline või hoopiski võimatu teha.
Rikša pakub võimalust nautida turvalist sõitu linnatänavatel, parkides ja rohelistel alleedel.
Heaolumeister on usaldusväärne abiline, kes oskab leida lahendused väikestele kodustele muredele. Ta loob kindlusetunde, et kodu on turvaline.
Näiteks paigaldas heaolumeister hiljuti härra Vellole vannituppa tugikäepideme ja eemaldas koridorist lahtise vaiba. Need väikesed muudatused andsid Vellole kindlustunde, et kodus on turvaline liikuda ja ta saab nüüd igapäevatoimetustega iseseisvalt hakkama.
Rikšasõit – vabaduse- ja rõõmuhetked linna rütmis
Värske õhk ja liikumine on tervise ning heaolutunde alustala. See annab energiat ka siis, kui elad keset linna. Rikša pakub võimalust nautida turvalist sõitu linnatänavatel, parkides ja rohelistel alleedel. Mugavas jalgrattarikšas saab üksi või koos sõbraga rahulikult istuda, samal ajal kui sõidutaja viib sind tuttavatesse paikadesse või avastama linnatänavaid. See sõit võib olla ka mälestuste ja uute kogemuste teekond.
Lisaks uutele teenustele osutame endiselt ka tavapärast koduteenust.
Näiteks sõidutas asutuse heaolumeister proua Mai Kabina külla, väikesesse kohta Tartu linna lähedal, kuhu ta polnud mitukümmend aastat sattunud. Rikšasõit pakkus rõõmu, meenutusi ja tõi ka vabadustunde. Mail oli võimalus minna sinna, kuhu ta ise soovis, ilma et liikumisraskused ja vanus oleksid teda piiranud.
Trepironijateenus – liikumisvabadus kodus ja väljaspool kodu
Trepp ei peaks olema takistus. Trepironija on abivahend, mis aitab liikumisraskustega inimestel turvaliselt ja mugavalt treppidest üles või alla liikuda.
Hiljuti kasutas seda teenust üks abielupaar. Mees veedab enamiku ajast voodis ja tema eest hoolitseb abikaasa. Ratastooliga ei pääsenud mees trepist alla ja naisel ei olnud jõudu teda üksi tõsta. Ka pere ainus lähedane on ratastoolis. Meie töötaja aitas mehe trepironijasse, tõi ta turvaliselt trepist alla ja aitas seejärel uuesti ratastooli. Nad käisid koos asjaajamistel ja poes. Kokkulepitud ajani, kui töötaja pidi nad tagasi tuppa aitama, jäi veel aega, seega otsustas abielupaar külastada ka McDonaldsi restorani. See oli mehele eriline hetk, sest ta polnud mitu aastat õues käinud ja nüüd sai ta väljas käia koos abikaasaga.

Trepironijateenust on võimalik ka rikšasõiduga ühildada. Meie poole pöördus liikumisraskustega noorem inimene, kes elab kortermajas kolmandal korrusel ega pääse õue. Majas puudub ka lift. Tema soov oli just kogeda rikšasõitu. Kokkulepitud ajal aitasid meie kaks heaolumeistrit inimese trepironijaga alla, misjärel sai ta nautida sõitu. Kui sõit tehtud, aidati ta trepironijaga turvaliselt tagasi üles. See näitab, kuidas kaks teenust koos saavad luua võimaluse uueks kogemuseks, rõõmuks ja vabaduseks, mis muidu oleks jäänud kättesaamatuks.
Koduteenus – igapäevane tugi kodus ja kodust väljaspool
Lisaks uutele teenustele osutab päevakeskus Kalda endiselt ka tavapärast koduteenust neile, kelle on meie juurde suunanud kohalik omavalitsus. Abi ulatus oleneb inimese vajadusest. Mõni inimene vajab koduabi söögi valmistamisel, koristamisel või muus igapäevases tegevuses. Teisel juhul on abiks saatmine arsti juurde või muude toimingute korraldamine väljaspool kodu. On neidki, kes vajavad abi hügieenitoimingutes. Teisalt on olukordi, kus vajatakse ka nii kodu- kui ka isikuabi. Koduteenus tagab, et inimene saab tuge iga päev ja võib jääda turvaliselt oma koju ka siis, kui kõigega enam iseseisvalt hakkama ei saa.
Hingehoidja – jagatud mure on pool muret
Peale praktilise abi vajab iga inimene vahel ka lihtsalt kuulajat ja mõistjat. Hingehoidja pakub eakatele võimalust jagada oma mõtteid, muresid ja rõõme turvaliselt koduses toetavas õhkkonnas. Vestlused võivad olla nii elulistel kui ka usu teemadel, kuid lähtuvad alati igaühe soovist ja vajadusest.
Näiteks toetas hingehoidja proua Annat, kes tundis end pärast abikaasa kaotust üksildasena. Regulaarne vestlus andis Annale võimaluse oma tundeid jagada, pannes teda tundma, et ta pole oma murega üksi.
Pesu pesemine – lihtsam igapäevaelu
Kõik kodused toimingud ei pruugi alati jõukohased olla. Puhtad riided ja voodipesu on igapäevaelu loomulik osa, kuid paljudele eakatele võib see osutuda keeruliseks. Mõnel puudub kodus pesumasin, teisel ei ole enam jõudu raske pesukorvi tõstmiseks või oskusi pesumasina käsitsemiseks. Vahel juhtub ka nii, et kodune pesumasin lihtsalt lakkab töötamast ja uut osta ei ole kohe võimalik. Selleks osutame pesu pesemise teenust, mis on loodud just eakate vajadusi silmas pidades.
Osutame pediküüri- ja maniküüriteenust eaka kodus.
Pesu toob inimene ise, tema lähedased või hooldustöötaja. Asutuses peseb ja kuivatab pesu töötaja. Pesu ei pea olema märgistatud. Iga inimese pesu pestakse eraldi, nii ei teki segadust ega lisavaeva. Üldiselt saab puhta pesu kätte hiljemalt ülejärgmisel päeval. Teenus on taskukohane ka piiratud sissetuleku korral. Väike omaosalus aitab inimesel siiski tunda, et ta panustab teenusesse, kuid hind ei muutu takistuseks.
Pediküür ja maniküür kodus – hoolitsetud tunne ka liikumisraskustega inimestele
Hoolitsetud käed ja jalad on hea enesetunde ning väärikuse oluline osa. Liikumisraskustega inimestel ei pruugi aga olla võimalik salongi minna, mistõttu jääb hoolitsus sageli saamata. Seetõttu osutame pediküüri- ja maniküüriteenust eaka kodus.
Teenus toetab igapäevaelu mugavust ja aitab hoida ka tervist. Paljudele eakatele on jalahooldus hädavajalik, sest paksenenud küüned ja kuiv nahk võivad tekitada valu ning raskendada liikumist. Kui jalgu ei hooldata, võivad tekkida villid, haavandid ja muud tervisemured, mis häirivad igapäevaelu. Teenust osutab hooldustöötaja, kes on läbinud koolituse. Teenus on küll tasuline, kuid maksab vähem kui tavapärastes salongides, et see oleks kättesaadav võimalikult paljudele.
Huvitegevus – igapäevaelu rikastamine
Lisaks tavapärastele ja uutele koduteenustele pakub asutus vanemaealistele mitmekesist huvitegevust. Huviringid ja üritused võimaldavad samaealistega suhelda, rutiinset igapäevaelu rikastada ning end füüsiliselt ja vaimselt proovile panna. Korraldame näiteks kontserte, kõnniringe Tartu linnas ja mitmesugused huviringe. Huviringides osalemiseks ei pea olema koduteenuse kasutaja – need on mõeldud kõigile eakatele ja tasuta.
Huviringid ja üritused võimaldavad samaealistega suhelda, rutiinset igapäevaelu rikastada ning end füüsiliselt ja vaimselt proovile panna.
Igaüks võib valida endale sobiva tegevuse, olgu see näiteks istumistants, seeniortants, kõnniringid või male. Ringid on väga populaarsed: need aitavad säilitada mälu ja käelisi oskusi, hoiavad liikumises, pakuvad head seltskonda ning võimaldavad õppida midagi uut.
Inimesed meie teenuste taga
Kõiki teenuseid osutavad meie asutuse töötajad – oma ala professionaalid. Meile ei ole tähtis ainult teenus ise, vaid ka inimene, kes seda osutab. Asutus toetab töötajate õppimist ja enesearengut: käiakse koolitustel, seminaridel ja õppepäevadel. Samal ajal kujundame ka turvalise ja mugava töökeskkonna. Pakume töötajatele nüüdisaegseid töövahendeid (näiteks elektrijalgrattad ja tahvelarvutid igapäevaseks tööks), mugavat tööriietust, meeskonnatoetust ning võimalust pöörduda murega nii kolleegi kui ka juhtide poole.
Asutus toetab töötajate õppimist ja enesearengut. Samal ajal kujundame ka turvalise ja mugava töökeskkonna.
Seisame hea ka selle eest, et töötajatel oleks võimalik hoolitseda oma vaimse tervise eest: kasutame Stebby keskkonda tervise ja sportimise toetamiseks ning korraldame motivatsiooniüritusi. Need annavad ka uusi teadmisi ja pakuvad kogemusi, olgu see mõisa ajaloo avastamine, looduse toimimise mõistmine või ununenud keemiateadmiste meelde tuletamine.

Võtame oma asutusse ka praktikante Tartu tervishoiu kõrgkoolist. Praktikantide juhendamine rikastab ka meie töötajaid: juhendajaks olemine annab neile teadmise, et nende kogemusi ja praktilisi oskusi väärtustatakse ning neid saab edasi anda tulevastele spetsialistidele. Peame oluliseks enesearengut: mitu hooldustöötajat on asunud õppima Valgamaa kutseõppekeskuse töökohapõhisesse õppesse, omandamaks hooldustöötaja neljanda taseme kutse erialateadmised.
Meie töötajad ei paku ainult abi, vaid ka inimlikku kontakti ja toetust.
Meie asutus pälvis 2024. aastal ka Andrase tunnustuse „Tartumaa õppijasõbralik tööandja“. Niisugune tunnustus kinnitab, et meile on eneseareng ja inimeste väärtustamine ka tegelikult tähtsad. Motiveeritud ja hoitud töötajad, kelle panust hinnatakse ning kelle heaolu eest hoolitsetakse, osutavad ka paremat teenust.
Südamest loodud teenused
Elu muutub ja vajadused koos sellega. Meie teenused ei ole pelgalt praktiliste tegevuste nimekiri, vaid need on loodud selleks, et pakkuda igapäevaelus turvatunnet, väärikust, rõõmu elust ja olemisest. Olgu see meeldiv vestlus, kodus abistamine, rikšasõit, usaldusväärne tugi korralduslikes küsimustes, trepironija kasutamine, pesu pesemine, pediküür või maniküür – iga teenuse taga on soov muuta kellegi igapäev mugavamaks, sujuvamaks ja paremaks.

Kõige olulisem on, et teenuseid ei taga ainult süsteem või projekt, vaid inimesed – töötajad. Nende professionaalsus, pühendumus ja soe süda muudavad teenuse väärtuslikuks. Meie töötajad ei paku ainult abi, vaid ka inimlikku kontakti ja toetust.
Kõik eespool toodud näited pärinevad elust enesest – need on olukorrad, millega meie töötajad on päriselt kokku puutunud ja nad on saanud pakkuda tuge. Just see muudab meie teenused erilisteks ja näitab, et meile on olulised inimlikkus ja pühendumus igapäevatöös.
Võib öelda, et iga meie teenus on loodud südamest: oleme olemas, et pakkuda abi ja hoolt seal, kus seda kõige enam vaja on.
Artikkel on avaldatud Euroopa Sotsiaalfondi TAT-i „Pikaajalise hoolduse kättesaadavuse ja kvaliteedi parandamine“ toel (SFOS 2021-2027.4.09.23-0002).