Liigu edasi põhisisu juurde
Sisukaart
Sotsiaaltöö

Uus hindamismeetod aitab saada lapse kahjustavast seksuaalkäitumisest laiema pildi

Metoodika

Kohalike omavalitsuste lastekaitsetöötajaid kutsutakse koolitusele, et osata ära tunda laste kahjustavat seksuaalkäitumist, hinnata lapse vajadusi ja kavandada lapse abistamise samme.

Maria Viidebaum, sotsiaalkindlustusameti laste heaolu osakonna peaspetsialist

Sotsiaalkindlustusameti lastemajas aidatakse lisaks seksuaalselt väärkoheldud ja selle kahtlusega lastele üha rohkem ka kahjustava seksuaalkäitumisega lapsi. Need on lapsed, kelle seksuaalkäitumine ei ole eakohane ega sotsiaalsete normide kohane. Lastemaja töösse on see sihtgrupp lisandunud viimastel aastatel ja nüüd on juba umbes viiendik lastemajja pöördumistest seotud laste kahjustava seksuaalkäitumisega. Abi vajavate laste keskmine vanus on olnud 12 eluaastat.

Mudel toetab spetsialiste laste seksuaalkäitumise hindamisel, võimaldades koguda infot lapsega seotud mitme valdkonna kohta.

Et tagada lastele tõenduspõhine ja eesmärgipärane abi, pakub sotsiaalkindlustusamet alates 2024. aastast spetsialistidele koolitusi, mis suurendavad nende pädevust laste kahjustava seksuaalkäitumise märkamisel ja lapse toetamisel. Koolitusi rahastatakse ühtekuuluvuspoliitika fondide meetmest „Laste ja perede toetamine.“

Lapse seksuaalkäitumise hindamise mudel

Eestisse on toodud on rahvusvaheliselt tunnustatud AIM-hindamismudel, mille on välja töötanud Ühendkuningriigi organisatsioon The AIM Project. Mudeli nimetus tuleb ingliskeelsetest sõnadest assessment, intervention, moving on – hindamine, sekkumine, edasiliikumine. Mudel toetab spetsialiste laste seksuaalkäitumise hindamisel, võimaldades koguda infot lapsega seotud mitme valdkonna kohta. 

Spetsialist saab ülevaate, kus on rohkem riskitegureid ja selle kaudu on võimalik seada prioriteedid lapse edasisel abistamisel. Hindamistulemuste põhjal saab jagada vastutuse valdkonniti ja korraldada lapsele eesmärgipärast abi. Hindamismudel on mõeldud spetsialistile, kes on läbinud asjakohase väljaõppe. Tähtis aga on juba hindamise ajal kaasata ka koostöövõrgustik, et kindlaks teha probleemid, samuti lapse tugevad küljed ning ühiselt valida sobivad sekkumismeetmed.

The AIM Project on välja töötanud erisuguseid koolitusi, mille läbimise järel oskab spetsialist märgata ja hinnata lapse kahjustavat seksuaalkäitumist ning pakkuda talle just tema vajadustele vastavat tuge. AIM-mudeli põhimõte sarnaneb sotsiaalvaldkonna spetsialistidele tuttava juhtumiplaaniga, kus ei keskenduta ainult konkreetsele lahendust vajavale probleemile, vaid hinnatakse lapse keskkonda ja tema käitumist mõjutavaid tegureid tervikuna. Sarnaselt juhtumiplaaniga järgneb ka AIM-hindamisele tegevuskava koostamine, mida on hiljem võimalik ühildada juhtumiplaaniga. 

Joonis. AIM-mudeli kuni 12-aastaste hindamisvahendi viis valdkonda (Carson 2019)

Hindamine AIM-mudeli alusel hõlmab info kogumist ja analüüsimist viies valdkonnas.

  1. Lapse seksuaalkäitumine. Hinnatakse nii kahjustava seksuaalkäitumise olemust, ulatust kui ka lapse üldisi teadmisi, hoiakuid ja huve seksuaalsuse teemadel. 
  2. Lapse üldine käitumine seksuaalsusega seotud valdkondades, sh riskikäitumise esinemine, vaimne tervis ja heaolu.
  3. Lapse arengukeskkond ja üldareng: lapse perekonna toimimine, võimalik väärkohtlemine, kahjustavad lapsepõlvekogemused; lapse tervis, intellektuaalne ja emotsionaalne areng ning kiindumussuhted. 
  4. Lapse keskkond, sh suhted pere ja eakaaslastega, lapsevanema kaasatus, keskkonna stabiilsus.
  5. Lapse eneseregulatsioonioskused: milline on motivatsioon, vastutusvõime, probleemide lahendamise oskus ja sotsiaalne pädevus.

Mudeli rakendusvõimalused

AIM-hindamisprotsessi on mõistlik alustada mitme probleemiga juhtumite korral. Lapse hindamine ei tohiks piirduda ainult tema seksuaalkäitumisega, sest seda võivad mõjutada üldine toimetulek, elukogemused ja ümbritsevad täiskasvanud, samuti hariduse, sotsiaalsete ning kogukondlike võrgustike mõju, kuhu laps kuulub. AIM-mudel pakub traumateadlikku käsitlust, andes tervikliku ülevaate lapse elu eri valdkondadest ja teeb kindlaks tema vajadused. 

AIM-mudel on struktureeritud abivahend laste kahjustava seksuaalkäitumise hindamiseks, sellise käitumise põhjuste leidmiseks ja tegevusplaani koostamiseks.

AIM-mudel on mitmekülgne ja seda saab kasutada eri valdkondades, sealjuures meditsiinis. Lastepsühhiaater dr Viivika Lauri, kes kasutab AIM-hindamismudelit, nimetab seda struktureeritud abivahendiks, mis on mõeldud laste kahjustava seksuaalkäitumise hindamiseks, sellise käitumise põhjuste leidmiseks ja tegevusplaani koostamiseks.

Selle juhendi alusel saab kujundada ka struktureeritud pildi, milline on olnud lapse senine teekond ja mis võis põhjustada kõnealust käitumist ning reaktsioone. AIM-mudel ei keskendu ainult probleemidele, vaid otsitakse lapse positiivseid ja tugevaid külgi, et nendele edaspidi veelgi enam tugineda ning prosotsiaalse käitumiseni jõuda. Dr Lauri soovitab kindlasti AIM-i kasutada ka siis, kui tundub olevat veel vähe infot. Karta ei tohi küsimustiku korduvat täitmist uue info korral.

Kuni 12-aastaste AIM-hindamismudel on välja töötatud hindamismudeli AIM3 põhjal, mis on suunatud teismeliste, kuni 18-aastaste noorukite, hindamisele. Kuni 12-aastaste mudel on eelkõige mõeldud kognitiivselt arenenumate 8–12-aastaste lastega tegelemiseks. Siiski tuleb alati töös lastega hinnata ka lapse üldist arengutaset: teinekord võib seitsmeaastane olla kognitiivselt rohkem arenenud kui mõni temast vanem laps, ning sellest tulebki lähtuda. 

Igas suuremas linnas ja maakonnas peaks olema vähemalt üks spetsialist, kes on pädev AIM-hindamisvahendit kasutama.

Hindamismudel annab juhised ka nooremate lastega töötamiseks, kuid tuleb arvestada, et noorematel, eriti kuni seitsmeaastastel lastel, võib käitumine olla pigem probleemne kui kahjustav ja seotud vajaduste rahuldamisega, mis ei ole seksuaalsed.

Lastemaja peaspetsialisti Kätlin Mahoni sõnul annab AIM-hindamismeetod võimaluse mõista lapse kahjustava seksuaalkäitumisega seotud laiemat pilti. „Kahjustav seksuaalkäitumine on enamasti kõige silmatorkavam käitumisprobleem, kuid enne sellega tegelemist võib laps vajada hoopis mõne teise eluvaldkonna probleemide lahendamist. Hindamise abil koostatav tegevuskava ja turvaplaan toetavad lapse edasist toimimist ning annavad spetsialistile juhised, millest pere toetamisel lähtuda,“ märgib Mahoni.

Võimalus läbida koolitus

AIM-koolitusi on Eestis korraldatud ka varem. Uuringu „Ennast või teisi kahjustava seksuaalkäitumisega noorte mõjutamine kriminaaljustiitssüsteemis“ (Kallip jt 2022) lõpparuandes on toodud välja AIM-mudeli sobivus eelkõige seetõttu, et seda saab kasutada eri vanuses lastega ning ka töös erivajadustega laste ja noortega. Uuringu tulemusena on antud soovitus, et igas suuremas linnas ja maakonnas peaks olema vähemalt üks spetsialist, kes on pädev AIM-hindamisvahendit kasutama.

Hindamisvahendi sertifitseeritud kasutajaks saamiseks tuleb läbida kahepäevane koolitus, mille lõpus sooritatakse pädevustest. Pädevust hinnatakse uuesti iga kolme aasta järel. Hindamismudel sobib erinevate valdkondade spetsialistidele, kes laste abivajadust hindavad, kuid 2025. aastal oleme seadnud eesmärgi pakkuda AIM3 ja AIM kuni 12-aastaste laste hindamismudeli koolitust eelkõige kohalike omavalitsuste spetsialistidele, et suurendada lastekaitsetöötajate pädevust laste kahjustava seksuaalkäitumise hindamisel. 

Koolitused toimuvad septembris ja oktoobris Tallinnas ning on osalejatele tasuta. Koolitustel on korraldatud suuline tõlge eesti keelde, lisaks saavad osalejad eesti keelde tõlgitud materjalid hindamisvahendi edaspidiseks kasutamiseks. 

Osalemissoovi ja küsimuste korral saab pöörduda lastemaja poole meiliaadressil info@lastemaja.ee


Viidatud allikad

Carson, C. (2019). Aim assessment model for children under 12 years old with problematic or harmful sexual behaviours. The Aim Project.

Kallip, K., Eelmaa, S., Haldre, S., Kastepõld-Tõrs, K., Viks-Binsol, P. (2022). Ennast või teisi kahjustava seksuaalkäitumisega noorte mõjutamine kriminaaljustiitssüsteemis.