Meeskonnatöö tähtsus sotsiaaltöös ja hoolekandes
Inimestega töötavas organisatsioonis on meeskonnatöö väga tähtis. Vastastikune usaldus ja toetus tagavad hea tulemuse. Juht saab omalt poolt palju ära teha, et koostööd tõhustada. Üks võimalus on osaleda oma tiimiga praktilisel meeskonnatöö koolitusel.
AS Hoolekandeteenused, teenuste arendusspetsialist
OÜ WonderTeam, koolitaja
Organisatsioonis, kus töötatakse inimestega, on meeskonnatöö väga oluline. Tulemuslik ja hea meeskonnatöö suurendab töörahulolu, mis omakorda kajastub töös ja suhetes klientidega.
Organisatsioonides on hakatud üha enam meeskonnatööd hindama ja arendama. Kiirest taustauuringust selgub, et iga valdkonna töökuulutustes esinevad sellised märksõnad nagu „toetav meeskond“, „kolleegide tugi“, „meeskonna ühisüritused“, „kaasav töökultuur“ ja „tunnustamine heade meeskonnatulemuste eest“. Hea meeskond ja toetavad kolleegid on justkui tööandja väärtuspakkumine, et leida motiveeritud ja häid töötajaid. Ühes tööpakkumises paistis eredalt silma lause „Meil on hands-down kõige imelisemad töökaaslased & tiim“. Kas see ei tekita uudishimu ja soovi sellele ametikohale kandideerida?
Milles seisneb hea meeskonnatöö?
Meeskonnatöö peamised elemendid on selged eesmärgid, jagatud pühendumus, meeskonna identiteet, meeskonnaliikmete vastastikune sõltuvus, rolliselgus ja integreeritud tööpraktika (Reeves jt 2011). Meeskonnatöö on iga organisatsiooni tugisammas, see annab tunde, et me ei ole üksi. Meie ümber on toetavad kolleegid, teame oma ülesandeid ja eesmärki meeskonnas ning vastastikku osatakse abi pakkuda ja seda vastu võtta.
Hea meeskond ja toetavad kolleegid on justkui tööandja väärtuspakkumine, et leida motiveeritud ja häid töötajaid.
Kuidas aga ikkagi ära tunda, kas meil on hea meeskond ja tõhus meeskonnatöö? Suurepärase meeskonna tunnused on järgmised (Heap 1996):
selge ja pikaajaline visioon, milles kõik on ühiselt kokku leppinud;
selged sammud ja tegevus visiooni saavutamiseks;
suurepärane sisekommunikatsioon, kõik saavad oma osa anda ja kõiki kuulatakse;
meeskonnaliikmed jagavad üksteisele täpset ja kasulikku tagasisidet;
positiivsed ja tõhusad meeskonna kohtumised ning koosolekud.
Olen töötanud meeskonnajuhina ja praegu olen meeskonnatöö koolitaja. Nõustun kõigi nimetatud tunnustega. Samu asju on välja toonud ka meeskonnatöö koolitustel osalejad. Eriti tähtsaks on peetud ühiseid eesmärke, tagasiside andmist, ärakuulamist ning tõhusaid koosolekuid.
Meeskonnatöö tähtsus sotsiaal- ja hoolekandevaldkonnas
Meeskonnatööd on viimastel aastatel üha sagedamini uurinud ka üliõpilased. Meeskonnatöö rolli rehabilitatsioonis käsitles Janne-Riin Kuusk (2015), kelle uuringust selgus, et meeskonnatööd peetakse üldiselt väga oluliseks. Kolmveerand vastajatest leidsid, et nad on orienteeritud meeskonnas ühisele eesmärgile ja üle poolte vastajatest tõid välja, et iga meeskonnaliige aitab kaasa ka eesmärgi saavutamisele.
Eriti tähtsaks on peetud ühiseid eesmärke, tagasiside andmist, ärakuulamist ning tõhusaid koosolekuid.
Väga oluline on ka meeskonnaliikmete omavaheline usaldus. See tagab, et kõik töötavad efektiivselt, jagavad vastastikku olulist tagasisidet ja töö vastab oodatud tulemustele. Usaldust ja selle seost meeskonna tulemuslikkusega on uurinud Margit Meikup (2021) oma magistritöös. Tulemustest ilmnes, et meeskonnaliikmed pidasid kõige olulisemaks meeskonna tulemuslikkust näitavaks teguriks koostööd, abi küsimist, omavahelist suhtlemist ja vastastikust usaldust.
Meeskonnatöö koolitused kui töörahulolu suurendamise tööriist
AS Hoolekandeteenused korraldab regulaarselt töötajate rahulolu-uuringut, mille eesmärk on koguda tagasisidet ning ettepanekuid tööprotsessi ja töökultuuri parendamiseks. Viimases uuringus tõi suur osa töötajaid välja, et toetav meeskond ja tõhus meeskonnatöö on üks olulisemaid töörahulolu komponente, mistõttu otsustasime hakata ettevõttes meeskonnatöö sisekoolitusi korraldama.
Koolitus töötatakse välja meeskonnaliikmete vajadusest ja olulistest teemadest lähtuvalt.
Meeskonnatöö koolituse vajaduse peab juht või töötajad ise ära tundma, vastu tahtmist ei ole võimalik tõhusat koolitust korraldada ega ka häid tulemusi oodata. Pakume oma ettevõttes meeskonnakoolitusi vajaduse ja soovi alusel. See tähendab, et koolitus töötatakse välja meeskonnaliikmete vajadusest ja olulistest teemadest lähtuvalt. Koolitused on praktilised, võimaldavad ühiselt meeskonnana mõelda eesmärkidele ja visioonile, üksteist rohkem tundma õppida ja nõnda meeskonnas usaldust suurendada.
Meeskonnatöös on palju komponente, kuid kõige kriitilisemate arendamist vajavate oskustena on esile tulnud kokkulepetest kinnipidamine, tagasiside ja tunnustamine, rollijaotus ning ühised eesmärgid. Kokkulepete olulisust on käsitlenud oma bakalaureusetöös ka Malle Umbsar (2024), kelle uuringust selgus, et lisaks isikuomadustele ja töökeskkonnale toetavad meeskonnatööd ka kokkulepped, mille all peetakse silmas ühist eesmärki ja kokkulepitud tegevust meeskonnas.
Tagasiside ettevõtte meeskonnakoolitustele on nii töötajatelt kui ka juhtidelt olnud ääretult positiivne. Tuuakse välja, et paraneb üksteisemõistmine, igaüks pingutab rohkem, suureneb usaldus, märgatakse kaaslaste tugevaid külgi ja tunnustatakse vastastikku.
Mida saab juht teha meeskonnatunde tugevdamiseks?
Tuginedes nii meeskonnatöö teooriale kui ka praktilisele kümne aasta pikkusele meeskonnatöö koolitaja kogemusele, saan anda mõned näpunäited, kuidas meeskonnatunnet suurendada.
Koosolekud peaksid olema produktiivsed, kaasavad ja keskenduma kõigi oluliste küsimuste lahendamisele.
Juhti abistavad kindlasti regulaarsed silmast silma vestlused töötajatega, mis ei pea olema ilmtingimata pikad, kuid peaksid hoidma tähelepanu keskmes töötaja enesearengu, vajadused ja tagasiside tööle.
Meeskonnajuht saab omalt poolt palju ära teha, et koostööd tõhustada. Näiteks koosolekute alguses lühike sissejuhatav küsimus hetkeemotsiooni kohta, mis annab töötajatele tunde, et neid on kuulatud. Koosolekud peaksid olema produktiivsed, kaasavad ja keskenduma kõigi oluliste küsimuste lahendamisele. Meeskonnatunde tekitamisele aitavad oluliselt kaasa ka ühisüritused: teatrikülastused, matkad, sünnipäevade tähistamine.
Parim võimalus meeskonnatunde suurendamiseks on loomulikult meeskonnatöö koolitus, mida teeb inimene, kes pole meeskonnaga iga päev seotud. Hea meeskonnatöö koolitus ehitatakse üles konkreetse meeskonna vajaduste, arenguetapi ning meeskonnaliikmete tagasisidest lähtudes. Meeskonnad, keda olen käinud koolitamas, on olnud väga positiivselt meelestatud ja tänu koolitustele on koostöö muutunud tõhusamaks ning ka omavahelised suhted ja usaldus paranenud.
Julgustan juhte proovima erinevaid meeskonnatunde suurendamise ja koostöö tõhustamise võimalusi. Ka meeskonnaliikmed võiks julgelt anda juhtidele märku, kui tiimitööle peaks rohkem tähelepanu pöörama.
Meeskonnatöö koolituskaardid
Töötasin sotsiaal- ja hoolekandevaldkonna meeskonnajuhtidele välja praktilise tööriista, mille abil tõhustada koostööd, pakkudes konkreetseid ja lihtsaid harjutusi meeskonnatunde suurendamiseks.
Meeskonnaliikmed võiks julgelt anda juhtidele märku, kui tiimitööle peaks rohkem tähelepanu pöörama.
Meeskonnatöö koolituskaartide pakis on 48 kaarti. Kaardipakk sisaldab nii praktilisi harjutusi kui ka aitab suurendada teadlikkust meeskonnatöö olulistest teemadest. Kaardid jagunevad kaheksasse kategooriasse: tutvumisharjutused, usalduse tugevdamine, situatsioonülesanded, koostöö tõhustamine, konfliktide lahendamine, suhtlemistehnikad, heaolu ja motivatsioon ning grupitöö meetodid.
Investeerides meeskonnatöö arendamisse, investeerite oma ettevõtte ja töötajate heaolusse. Ühise hästitoimiva tiimina ei ole ükski olukord teie teel liiga keeruline lahendada.
Meeskonnatöö koolituskaartide või meeskonnakoolituse soovi korral võta minuga julgelt ühendust meiliaadressil simone@wonderteam.ee.
Viidatud allikad
Heap, N. (1996). Building the organizational team. Industrial and Commercial Training, 28(3), 3–7.
Kuusk, J.-R. (2015). Meeskonnatöö toimimine ja arendamise vajadus rehabilitatsioonis. Tartu ülikooli Pärnu kolledž.
Meikup, M. (2021). Tajutud usaldus meeskonnas ja selle seos meeskonna tulemuslikkusega. Tartu ülikool.
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S., Zwarenstein, M. (2011). Interprofessional teamwork for health and social care. John Wiley & Sons.
Umbsar, M. (2024). Meeskonnatöö toimimine lasteaiarühma kaasavas õpikeskkonnas ühe lasteaia näitel. Tartu ülikool.