Liigu edasi põhisisu juurde
Sisukaart

Vaimset tervist väärtustav kool: arenguprogrammi elluviimine ja uurimine 2021/2022 õppeaastal

Uuring
Allalaadimine (PDF, 4.38 MB)

Tallinna Ülikool (edaspidi TLÜ) ja Tervise Arengu Instituut (edaspidi TAI) viisid viies Eesti koolis 2021-2022 õppeaastal ellu arenguprogrammi vaimset tervist
väärtustav kool (edaspidi VTVK), mille eesmärk oli toetada noorte vaimset tervist ja heaolu läbi koolikliima ja organisatsioonikultuuri mõjutamise.

VTVK programmis toetati koolimeeskondi tervikliku kooliülese muutuse juhtimisel, vaimse tervise edendamise mõtestamisel ja ennetustegevuste planeerimisel, läbiviimisel ja hindamisel. Koole esindasid programmis muutuse eestvedamise meeskonnad (4–7 liiget), kes osalesid kümnel seminaril, tegid arendusülesandeid ning keda toetasid aasta jooksul TLÜ ja TAI konsultandid. Iga meeskond seadis kooli vajadusest lähtuva eesmärgi, mis toetus andmetele ning lõi seejärel tegevuskava, millele toetudes saab tegevusi ellu viia.

Lisaks tegevuste elluviimisele 2021/22 õppeaastal uuriti arenguprogrammi teostatavust, sh
• vastuvõetavust ja kasu tegevustes osalejate (koolimeeskonnad) ja elluviijate (konsultandid) vaates,
• koolide toetamiseks loodud enesehindamisvahendi usaldusväärsust,
• enesehindamisvahendiga kooliaasta alguses ja lõpus eestvedamise, koolikliima ja õppe- ja kasvatusprotsessi valdkondadele antud hinnanguid.

Uurimistegevuste eesmärgiks oli mõista, kuidas programmi sisu, ülesehitust, elluviimist ja tegevustega seotud töövahendeid arendada kvaliteedi tõstmiseks ja positiivse mõju saavutamiseks. Eesmärgi saavutamiseks kasutati kombineeritud uurimisviisi ning koguti kvalitatiivseid ja kvantitatiivseid andmeid.

VTVK arenguprogrammi jooksul toimunud muutuste hindamiseks osalenud koolides loodi koolide enesehindamisvahend, millega mõõdeti kooliaasta alguses ja lõpus personali hinnanguid kooli juhtimisele ja eestvedamisele, koolikliimale ja õppe- ning kasvatusprotsessile. Andmed ei näidanud mõõdetud valdkondades statistiliselt olulisi muutusi. Ilmnes, et toimunud muutused sõltusid pigem koolipõhistest teguritest – muutuste suund ja tugevus erines koolide vahel, kooli siseselt olid muutused eri valdkondades üldiselt samasuunalised. Tegevuste elluviimist mõjutas koroonapandeemia ja sellega seotud piirangud, mis võis avaldada mõju ka programmi tulemustele.

Kuigi VTVK programmi elluviimine positiivseid muutuseid programmis loodud ja kasutatud enesehindamisvahendile toetudes esile ei toonud, näitavad koolimeeskondadega tehtud intervjuud, et programm aitas neil algust teha kooliülese muutuse juhtimise ja läbimõeldud vaimset tervist toetavate tegevuste elluviimisega. Protsessi lõpus tunti, et meeskonna suhted ja koostöö on paranenud ja ollakse motiveeritud tegevustega jätkama. See annab lootust, et koolid jätkavad õpitu kasutamist ka edaspidi.

vaimset_tervist_vaartustav_kool_dets_2024_loplik_7.2.25.pdf

Info

Aasta
2024
Väljaandja
Tervise Arengu Instituut
Autorid
Eike Siilbek, Karin Lillemaa, Triin Vilms, Berit Silvia Kondratjev, Kätlin Vanari, Karin Streimann
ISBN
ISBN 978-9949-666-66-9 (pdf)