Skip to content
Sitemap
Sotsiaaltöö

Sotsiaaltöö eetika lühikonspekt

Sotsiaaltöö kui elukutse

Ajakirja kolleegiumi liige Valter Parve otsis üles ESTA eetikakomitee esimese koosseisu ühistööna valminud soovituste loetelu, mida ta jagas lugejatega esimest korda ajakirjas Sotsiaaltöö 4/2008, ning täiendas seda mõne uue punktiga.

Valter Parve
Valter Parve, MA
Tartu Ülikooli Pärnu kolledži sotsiaaltöö õpetaja alates 1998

  1. Iga elujuhtumi jaoks seadust ei ole – usalda oma südametunnistust. Kaaludes erinevate lahenduste võimalikke tagajärgi, pea silmas nõrgima osalise huve.
  2. Võta aega, süvene juhtumisse, pea nõu võrgustikuga. Väldi pinnapealsust ja selle tagajärgi: üle- ja alaaitamist. Analüüsi tulemusi, tutvusta tööandjale protsessi
  3. Ole aus, ära luba seda, mida täita pole sinu võimuses. Kliendi elu ei ole sinu elu: ära süüdista end, kui tema sinu pingutustest hoolimata ise oma olukorda muuta ei taha.
  4. Kliendi ees esindad sa Eesti riiki ja oma tööandjat. Jää lojaalseks isegi siis, kui kuuldud etteheidetega südamepõhjas osaliselt nõustuda tahaksid. Ära semutse!
  5. Kui märkad ebaõiglust, ülekohut – reageeri! Tee häält, kui ükskõiksus, bürokraatia (sh eluvõõrad reeglid), sahkerdamine, rumalus või midagi muud sinu ümber Eesti inimvara hoidmise ohtu seavad.
  6. Hoia kokku tööandja, kliendi, enda ja teiste aega ning muid ressursse.
  7. Mitu pead on mitu pead – koos oleme targemad ja tugevamad. Leia, rakenda ja tunnusta võrgustikupartnereid. Kaasa sihtrühmade esindajaid arengukavade koostamisse ja muusse ühistegevusse. Osale erialaorganisatsioonide töös. Loe ajakirja Sotsiaaltöö, peegelda loetut.
  8. Sinu peamine tööriist on usaldus. Pea lugu kliendist ja kolleegidest, hoia saladusi, ära flirdi meediaga! Meediaväljaande huvi korral palu küsimused ette saata ja vastamiseks küsi piisavalt aega, et eelnevalt kolleegide ja/või tööandjaga aru pidada. Õpi ütlema „ei“.
  9. Sinu ja minu kätes on minu ja sinu hea nimi ning meie eriala maine. Hoiame neid!
  10. Ära himusta kliendi vara või poliitilist poolehoidu, tema ja ta pere tänu olgu sulle piisav tagasiside kohusetundliku töö eest.
  11. Tunne rõõmu oma tööst! Hoia tervist, head tuju ja töövõimet, märka kolleegi muret. Ole olemas koduste jaoks, puhka. Vajadusel vaheta töökohta või ametit (kosu ja tule tagasi!).
  12. Ole enesekriitiline. Loe, suhtle, juurdle, õpi. Jaga kogemusi, otsi kogemusi, kuula kogemusi.
  13. Üleilmse ressursinappuse ning võimalike kliimamuutuste olukorras tähtsusta kokkuhoidlikku elamist – vähem ületarbimist, raiskamist ja õpitud abitust; rohkem igaühe isiklikku vastutust.
  14. Pandeemia, põgenike ja muud kriisid on toonud/toovad sotsiaaltöötaja eesliinile: koos vastutuse, määramatuse ja riskide kasvuga kasvagu ka riiklikud hüvitised: ära häbene oma ootustest rääkida.
  15. Kui juhtum on sinu jaoks üleliia spetsiifilise sisuga või tekib huvide konflikt, anna probleemile lahenduse otsimine üle kolleegile.
  16. Hoidu professionaalses tegevuses kõigest, mis võiks kahjustada kliendi või tema lähedaste mainet, nende füüsilist või vaimset tervist. Samavõrd väärt on ka sinu tervis, elurõõm ja töövõime.
  17. Märka ja väärtusta õpetaja rolli oma töös: aita abivajajal näha nii tema enese „panust“ probleemide süvenemisel kui ka nende leevendamise võimalusi. Ole teejuhiks neile, kes teisest kultuuriruumist tulnutena siinseid kombeid mõista püüavad. Õpi kuulama ja kannatust varuma. Koos sinu poole pöördujaga sõnastage eesmärgid ja ajakava, edu korral kiida mõlemat: kaasatavat ja kaasajat!