Kampaaniad 2010

Tagasi

11. JAANUAR 2013

Soolatarvitamise vähendamise kampaania

sool_2010_banner420x250Kampaania eesmärk oli juhtida tähelepanu liigsele soolatarbimisele ning soovitas süüa mitte enam kui 5 g (triiki täis teelusikatäis) soola päevas. Lisaks anti nõuandeid ja nippe, kuidas soolatarbimist vähendada.

Kampaania oli suunatud naistele, kes teevad ja mõjutavad otsuseid, kui tervislikult perekond toitub. Soola ööpäevane ööpäevane vajadus täiskasvanud inimesel on aga umbes 5 grammi ehk triiki täis teelusikatäis. Euroopas keskmiselt tarbitakse aga 10-15 grammi soola päevas. Umbes 80% soolast saame poest ostetud toiduainetest ja valmistoitudest ning ülejäänu lisame ise toidu valmistamisel juurde. Seetõttu on oluline õppida jälgima valmistoitudega saadud soolakogust.

Sool ehk keedusool koosneb 40% naatriumist ja 60% kloorist. Soola nö kahjulik toime tulenebki naatriumist, õigemini selle liigtarbimisest. Naatriumi on organismile kindlasti vaja, kuid probleem on selles, et reeglina saadakse naatriumi vajalikust palju rohkem. Soola pikaajaline liigtarbimine võib tõsta vererõhku, mis omakorda suurendab südamehaiguste riski. Ülekaal, liigne alkoholitarbimine, diabeet ja stress suurendavad soola vererõhku tõstvat toimet veelgi, sest need halvendavad neerude võimet eritada soola.

Peaaegu kõik toiduained sisaldavad soola. Suurimateks naatriumiallikateks on keedusool, puljongipulber, valmistoidud, konservid, soolatud ja suitsutatud tooted, juust, leib, lihasaadused, oliivid, ketšup. Rohkelt soola võib olla toiduainetes, millest seda ei oska oodatagi.

Tervisliku toitumise veebilehele www.toitumine.ee loodi soola kalkulaator, mis aitab välja arvutada toiduga saadava soola koguse. Lisaks pakub kampaania veebileht infot soola liigtarbimise ohtudest, õpetab, kuidas pakenditelt soolakogust leida ja arvutada ning kuidas soola tarbimisega piiri pidada.

Kampaania toimus 16.-30.06.2010 ning kordusena 28.03.-10.04.2011

Kampaania veebileht